En castellano para que tod@s me entiendan 😉
Durante estas vacaciones de Semana Santa y Pascua han tenido lugar en mi localidad, una serie de acontecimientos con cierto tufo a rancio que creía yo que, con el tiempo habíamos superado.
En Semana Santa tuvimos la recuperación de algo llamado la “Salpasa”, no sé demasiado bien de que se trata pero según me han dicho es una práctica religiosa de la época pre-constitucional (es decir de la época franquista), en la que el cura va por las casas pidiendo comida para los pobres o algo así. Vaya!
En Pascua hemos tenido la recuperación del castellano en el primer discurso de la alcaldesa para dirigirse al pueblo de Sella, que dicho sea de paso, somos tod@s 100% valenciano parlante. Vaya!. Claro no iba a hablar en valenciano, que eso es de palurdos, y de pueblo; con la de gente que dicen que vino de fuera, de la capital, todos mudados, (Uy!, que no sé como se dice en castellano), así, de domingo de ramos, que quien no estrena no tiene manos. Cómo iba a hablar en valenciano¿?¿?¿ Y que no la entendieran¿?¿?¿ Flataría más!!! Con este gesto me da que pensar a mi, que soy de pueblo y palurda, que lo que le importa en realidad es que la entiendan fuera, los del pueblo con que la voten, ya es suficiente.
Pues nada, que aunque no sepamos hacer la O en un canuto, en castellano y bien mudados, que el hábito hace al monje.
Buf! que bafanada a rancio, me dan arcadas.
M ´ha fet pensar, i no entenc per qué els funcionaris, bé els funcionaris “curritos” de l´administració, han de saber valencià ó haver passat un nivell de valencià, i els alts càrrecs de l´administració ( dicesé dels mudaos) no els obliguen…aixina sempre les posaran una estora roja, en aquest cas, parlar-lis en castellà. Quan hauria de ser al contrari, i haurien d´utilitzar eixa capacitat empàtica que tan li falta als nostres polítics, que són polítics pels vots del poble, de la plebe, de la gent del carrer…¿ i que vol aquesta gent?…la pregunta més important que han de fer-se… y no ¿qué vull, qué em resulta més beneficiós ó més fàcil?…
Rosa, tu també m’has fet pensar sobre 3 aspectes del teu comentari:
A.- El tema dels funcionaris (“curritos”) i, el seu accés a les administracions públiques que pot ser:
1.- Com marca la Llei de funció pública, és a dir per CONVOCATÒRIA PÚBLICA mitjantçant sistema de concurs, concurs-opossició o opossició lliure. Respetant els principis constitucionals d’IGUALDAD, MERIT, CAPACITAT i PUBLICITAT.
L’objetiu:proveir funcionaris degudament capacitats.
2.- O com també s’accedeix, traent-se el carnet polític de turno, mitjantçant CALBOT-OPOSSICIÓ. Calbotà i cap a dins.
L’objetiu: Proveir de pseudo-funcionaris afins i incondicionals al polític de torn. Éstos, per desgràcia cada vegada abunden més.
B.- El tema del valencià.
Dir que no tinc res en contra del castellà, ni en contra de qualsevol idioma, quant més em coneguem i utilitzem millor.
El que sí que em crema són els arguments que donen algunes persones per a utilitzar un o altre idioma.
Frases com “en castellano para que me entiendan” en recorda molt a eixe “háblame en cristiano” tan malsonant que en nombroses ocasions he tingut que soportar a casa nostra.
Mentres no aprenguem a valorar, a conservar, a promoure i a utilitzar tot allò que ens és propi, com és el nostre idioma, encara que siga minoritari, no ens farem de respectar com el que som: Valencians.
C.- El tema dels polítics.
Sí Rosa, estoy de acuerdo contigo, los políticos de la Comunidad Valenciana, por tratarse de una comunidad bilingüe, deberían ser los primeros en aprender el valenciano y utilizarlo, sobre todo, en aquellas zonas valenciano-parlantes que al fin y al cabo a ellos les deben sus votos.