el valencià, els blocs i el 9 d’ocubre

Encara m’en recorde jo quan anava a l’escola que el mestre no ens deixava parlar en valencià dins de l’aula. Pot ser tindria jo uns deu o once anys, i la veritat és que en aquell moment no entenia el per què d’aquella prohibició. Les classes evidentment eren en castellà, els llibres, l’escritura, tot, però entre els companys ens resultava molt difícil parlar-nos en castellà, i clar el que feiem era parlar amagats per a que no ens escoltara i també parlar dient barbarismes o barbaritats.No obstant això he de reconèixer que era un mestre que ens va ensenyar molt, jo crec que el que més. Feia les classes molt participatives i dinàmiques, i amb ell vam aprendre a jugar a molts esports desconeguts per tots nosaltres.

A l’institut tampoc vaig tindre la sort de donar cap classe en valencià. Crec recordar que només en tercer de BUP vam tenir una asignatura en valencià però ens vam passar tot el curs escoltant cançons de Lluis Llach, Raimon, i demés canta autors de la música catalana. No vam aprendre res de gràmatica, per què crec que la mestra tampoc en sabia, però, vaig descobrir noves cançons que m’han acompanyat durant molts anys.

Em vaig fer de més de vint anys i el valencià, a pesar de ser la meva llengua materna, no el sabia ni lleguir, ni escriure, ni parlar correctament. Havia que posar remei, així que pel meu compte vaig conseguir el material adequat per a aprendre’l i em vaig presentar als examens de la Junta Qualificadora, aprovant el elemental i el mitjà.
Ara mateixa estic preparant-me per a presentar-me a l’examen de valencià administratiu. Treballe a la Administració i la veritat siga dita, m’agradria utilitzar el valencià més del que ho faig i de la forma més correcta possible, ja que sóc conscient que comet faltes d’ortografia però, ahí estic, intentant cometre’n les meyns possibles.

Parlar en valencià i escriure en castellà ha estat cosa habitual fins farà poc meyns d’un parell d’anys, quan vaig descobrir els blocs. Acostumada a escriure, lleguir i escoltar pràcticament tot en castellà, els blocs escrits en valencià han estat una troballa, doncs a més de lleguir en la meva llengua materna he tingut la possiblitat d’encontrar textos i relats d’allò més interessants que m’han permés perfeccionar i millorar el valencià. Els blocs, ja ho he dit en alguna ocasió, han estat tot un descobriment per a mi. Pensar, escriure i publicar entrades al meu bloc, rastrejar per blocs d’amics, descobrir-ne de nous, ha estat molt enriquidor, i per qué no dir-ho també ha estat, un compromís personal amb la meva llengua. Un compromís llingüístic.
És clar que el fet d’escriure en valencià em pot restar lectors, però si la meva intenció fora aconseguir un record en visitants, de segur que empraria el xinès, per alló de ser tants en el mon.

Avui dia 9 d’octubre, festivitat dels valencians, les úniques reseneyes que apareixen als mitjans de comunicació referent a este dia, són les de la processó de la Senyera a València. Els nostres màxims mandataris al capdavant del Govern Valencià no utilitzen el valencià, si acàs i per compromís dos o tres frases fetes. El valencià està quedant com a llengua residual de la gent de poble.
I parlant de pobles, cal destacar que sí n’hi han que, a nivell institucional aprofiten el dia d’avui per a premiar a persones valencianes que han destacat per algun fet memorable, ja siguen escriptors, esportistes, científics, músics, pintors, etc…
Al meu poble, el dia d’avui ha passat sense pena ni glòria, com sempre.

Avui, a títol personal, des del meu bloc, i per a commemotar el dia 9 d’octubre, vull fer un recordatori i un reconeixement a tots aquells blocs de valencians i en valencià i en espècial per als que rastrege, un reconeiximent dic per què pense són fonamentals per la seva tasca cultural i de normalització, i per què pense són una finestra per a seguir defensant la nostra llengua.

Per a que el valencià no quede en l’oblid!!!, avui, 9 d’octubre, vaja doncs un recordatori per a tots estos blocs :

Bloc d’ÀnglesBloc de Clareta, Bloc de LaiaBloc de MiquelBloc de KikeBloc d’AgostíBloc d’IrisBloc de Pere,Bloc de PabloBloc de Mercé, Bloc de la Pilota, Bloc de la Biblioteca, Bloc de SotanoBloc de JosepBloc de Juanlu, Bloc de Gemma, Bloc de Sancenceba,bloc del paisatge,bloc d’Alcoleja, Bloc de VilaReal

Salut i bon dia.

Anuncis

8 thoughts on “el valencià, els blocs i el 9 d’ocubre”

  1. Amparo!!!! Moltes gracies per escriure en la nostra llengua i seguir defensant-la de la millor manera posible;PRACTICANT-LA. Jo sinceramen que faig prou faltes i que no pose els accents ja que entre el teclat i l’incertesa val la pena que ho deixe estar. de tota manera ho faig lo millor que puc.
    Un altra cosa.Hui 9 d’Octubre membres del BLOC (entre ells el meu amic Agosti) han anat a Valencia a festejar “la diada” i han sigut increpats ,insultats,apedrejats, els han tirat ous ,i han tingut que ser escoltats per la policia durant el trajecte. TU HO HAS VIST PEL C9? jo tampoc. Si aço passa al Pais Vasc dema es portada a tots els periodics. Vergonya de Pais.

  2. Gràcies pel reconeixement que pense no mereixer… de tant en tant atente contra la meua llengua am un fum d’errades.

    Per cert, la imatge és genial.

  3. Quan jo estudiava això de la linia no es sabia que era… i el valencià com assignatura la vaig començar a donar en sisé, però si que es cert que la majoria dels meus mestres i professors han sigut de La Vila i que les classes eren en valencià… com una cosa normal, ningú es plantejava ni es qüestionava res…

  4. Sí Miquel, en bastants llocs de la nostra geografia valenciana, defensar la nostra llengua mijantçant la parla o l’escriptura encara és considerat algo així com un delit, i com a tal és perseguit, insultant i increpant als que hi fem ús d’ella. Nosaltres no podem respondre a eixa gent de la mateixa forma, hem de ser més inteligents i no entrar en eixa dinàmica; el que cal és continuar practicant-la per a que no caiga en desús.

    Clareta, errades em comentem tots però la intenció és el que conta, i pel que veig la intenció és bona.

    Àngels, jo mai he pogut donar cap classe en valencià, sóc més major que tots vosaltres i abans això era impensable, ja m’haguera agradat a mi però no va ser possible, no obstant això mai és tard per a aprendre res.

  5. Amparo, moltíssimes gràcies pel recordatori. Als que discriminen les llengües, només una pregunta: què és el que hem d’esperar de persones que perque sí es neguen aprendre, entendre i cauen en l’insult de bades? quan ho he preguntat a algun d’aquestos llatinistes que volen que els parlen en cristià, ningú m’ha contestat amb trellat. Clara,jo pense que la llengua la manté qui la parla i l’escriu, la norma és la manera que té la llengua per a “fer-se ensenyable”.

  6. T´agraisc molt este post Amparo. Des de fa uns quants anys, quan vaig adquirir una mica de consciència valencianista, he portat amb mi el compromís quasi ètic de dignificar i emprar la llengua amb normalitat.

    Queda molta feina per fer. Malgrat la gran creació artística, literària i cultural que des de moviments cívics s´ha dut a terme, la normalització del valencià a tots els àmbits, l´equiparació real amb el castellà i la seua desestigmatització no han arribat. Continuen havent grans deficiències.

    Cal major compromís i voluntat per part dels poders públics. S´ho han de creure. Cal tancar conflictes, i deixar d´utilitzar la llengua com a arma política per a dividir. Tinc el convenciment de que la situació es pot redreçar. Posts com aquestos, m´animen a seguir.

    Enhorabona Amparo.

  7. Gràcies per incloure’m en el teu llistat de blocs, pero la veritat és que el meu ús del valencià diguem que és… irregular.

    El cas és que un dia em vaig adonar que la meua llengua materna era, en veritat, el castellà, i que amb ella em podia expressar infinitament millor. Des de llavors la relació d’entrades castellà-valencià està en un quinze-quinze, aproximadament.
    Abans volia fer-ho tot en valencià pero ara pense que, segons les circumstàncies, puc gastar-ne una llengua o una altra. No en vull destacar cap pero tampoc m’oblide de ninguna. És un vehicle de comunicació, i mentre funcione, perfecte.

    Aixó sí, ja m’agradaria tindre l’aparent facilitat amb el valencià d’alguns que han fet un comentari ací dalt…

Deixa un comentari

