de llanes i fils

Vestidets per a les nines, jerseys per als meus fills quan eren de bolquerets, alguna bufanda que altra, tapetes per a les taules i fins i tot una cortina per a una finestra, són algunes de les peces que al llarg de la meva vida he confeccionat amb el gantxillo i amb les agulles de fer jersei.

Sí, ho he de reconèixer, m’agradat sempre tricotar, invertar-me disenys amb llanes i fils de distintes textures i colors.

centre fet per mi

Ara fa molts anys que no faig faig res d’això. Falta de temps, de ganes, de tot un poc.

L’altre dia una companyera de treball duia al coll una bufanda que em va cridar l’atenció. No era una bufanda qualsevol, es notava que era, per dir-ho d’alguna manera, una bufanda casera, feta a mà. El seu trençat desigual i capritxós informava de la seua procedència: Les mans de sa mare.

Una prenda original, ùnica i personalitzada que va evocar en mi alguns records i alhora, em va estimular per a tornar a agafar el gantxillo i confeccionar-me una prenda com les d’antany.

Els records es dirigien cap a “m’auela” Pepa, Pepa “El Surdo”, la mare de mon pare. Ella va ser la que em va ensenyar  a remenar el gantxillo. M’auela era tota una mestra en l’ús del gantxillo. Ella era una de les millors gantxilleres de Sella, si no la millor. La seva tècnica era molt neta i precisa. Tires per a llençols, tapets de taula, coixineres de pa, fundes per a coixins, i algun cos per a un vestit són algunes de les obres que “m’auela” m’ha deixat de les seues mans. M’auela Pepa, Pepa “El Surdo” era una dona molt valenta, faenera i decidida, i també molt seva en les coses del gantxillo. No volia que ningú la copiara i per aixó, amb ella se’n han anat els secrets i les argúcies de la confecció d’algunes de les seus millors creacions.

tira feta per “m’auela” Pepa “el surdo”
tira feta per "m'auela" Pepa "el surdo"

D’entre varies mostres de llanes que la mare de la meva companyera em va fer arribar per a que jo en triara una, vaig elegir esta.

Una bufanda?, una toqueta d’eixes retros que es tornen a estilar?, no ho tinc encara massa clar.

Fa més de 14 anys que no agafe un gantxillo, ni unes agulles de fer jersei, però la bufanda al coll de la meva companyera m’ha despertat inesperadament un desig incontrolable de tornar a agafar-ne un i confeccionar-me alguna prenda de vestir.

Ja vos mostraré com m’ha quedat.

Anuncis

5 thoughts on “de llanes i fils”

  1. Jo encara tinc tres parells de peucs que em va fer m’auela Lourdes. M’estan xicotets, però els tinc ben guardats i no els pense tirar. M’agrada tenir-los.
    Quan els veig, tornen bons records al meu cap.

  2. Jo encara m’amante ací, a l’ordinador, amb una manta de ganxillo que em va fer la meua iaia perque em calentara quan vaig començar a estudiar en la universitat… i, també, tinc guardats els ultims parells de peucs que em va fer…
    Ai… Amparo, es cert. Quans records!

  3. No sé perqué pero no haguera pensat mai que t’agradava tricotar. Siga com siga, és una fantàstica afició, aixó de fer coses en les pròpies mans és molt entretingut i enriquidor. A mi m’agradava pintar figuretes de miniatura (per a jugar a rol) pero també fa segles que no pinte. En Nadal ho vaig tornar a pensar i no estaria malament portar-me figures i pintures ací a Lisboa per passar el temps.

  4. Perfectament, podría hacer-ho avorrit, (tricotar, em refereix), però curiosament esta activitat va acabar generant-me pau quan la practicava. Molt relaxant…
    I per què dic que ho haguera pogut avorrir?? Doncs perqué a diferència d’avui en dia, quan arriba l’estiu i els nostres fills ho aproven tot, i els apuntem a natació, o aprendre a algún idioma a l’extranger, a mi m’enviaven, primer al porxi de ma casa, i després al paraor, a fer jersei i toquetes, amb agulles, a màquina, o amb un marc de fusta i claus, per a vendre després en Benidorm.
    El ganxillo, ja és cosa de ” m’auela”.

Deixa un comentari

